Hvordan skrive et godt nyhetsbrev?
E-postmarkedsføring er en rimelig og effektiv markedsføringsmetode, og kan både konvertere og engasjere kunder om de skrives på en god måte. Det er imidlertid mange som synes at det å skrive gode nyhetsbrev er vanskelig.
Vi skal her dele noen tips for hvordan du kan skrive et godt nyhetsbrev som bidrar til økt kundelojalitet og konverteringsrate!
1. Velg automatiserte nyhetsbrev
Vårt første tips er å gå for en løsning som lar deg automatisere utsendelse av nyhetsbrev. Dette kan spare deg for enormt mye tid, siden hele prosessen skjer automatisk.
Med automatiserte nyhetsbrev vil e-postene sendes ut til kundene til riktig tid, og tilpasses den enkelte kundens fase i kjøpsreisen. Skal dette gjøres manuelt, vil du fort miste oversikten – spesielt om du har mange kunder.
2. Tillat toveiskommunikasjon
Når kunder mottar e-poster fra bedriften din, er det stor sjanse for at de ønsker å stille spørsmål om produktene det reklameres for. Dersom det ikke er mulig å svare på e-posten, kan du potensielt gå glipp av viktige kunder.
Nyhetsbrev med mulighet for toveiskommunikasjon er derfor et must. På den måten blir ikke markedsføringen en monolog, men heller en dialog.
3. Sett mål for nyhetsbrevet
For at et nyhetsbrev skal bli best mulig, er det lurt å sette et mål for e-postmarkedsføringen i forkant. Hva nøyaktig ønsker bedriften din å oppnå med det aktuelle nyhetsbrevet? Tenk også over hvilken handling du ønsker at kunden skal utføre etter å ha lest nyhetsbrevet.
Når du har målsetningen klar foran deg, blir det plutselig mye enklere å skrive et meningsfullt nyhetsbrev som faktisk konverterer. Du vet hva slags konverteringspunkter som bør inkluderes, og hva slags CTA-knapper e-posten bør inneholde.
Målet med å sende ut et nyhetsbrev kan være så mangt. Her er noen vanlige målsetninger:
- Økt salg
- Økt trafikk til ulike landingssider
- Skape kjennskap til nye tjenester og produkter
- Skape økt engasjement i sosiale medier eller lignende (f.eks. med konkurranser)
- Flere nedlastninger av en fil
- Flere påmeldinger til videoseminarer eller lignende
4. Ikke glem emnefeltet!
Skal du lykkes med nyhetsbrev bør du også huske å lage et fengende emnefelt. Emnefeltet til e-posten er det første potensielle kunder ser når e-posten dukker opp i innboksen. Er ikke emnet interessant nok, ja, så vil kunden mest sannsynlig ikke lese innholdet i e-posten heller.
Skal emnet fenge kundene, bør det være både personalisert og relevant. Bruk gjerne kundens navn i emnefeltet, eller spill på hva kunden liker av produkter/tjenester. Pass samtidig på at du følger GDPR-reglene når du tar i bruk opplysninger om kunder.
For at emnet skal være mest mulig relevant bør det også ta utgangspunkt i sesonger og trender. Hva er aktuelt for kunden akkurat nå? Det lønner seg neppe å markedsføre julepynt i juli, eller parasoller i desember.
Det kan også være greit å pirre kundens nysgjerrighet i emnefeltet, og gjerne skape et inntrykk av at tilbudet er begrenset og at det haster å benytte seg av det. Her er våre beste tips for et vellykket emnefeil i nyhetsbrev:
- Personlig
- Relevant
- Aktuelt
- Pirr nysgjerrigheten
- Unngå utropstegn og store bokstaver (dette kan fremstå som spam)
- Vær kortfattet (maks 50 tegn)
5. Skriv selgende innhold til nyhetsbrevet
For å skrive et godt nyhetsbrev bør du også fokusere på at innholdet blir mest mulig relevant og selgende. Det kan for eksempel lønne seg å ta hensyn til kundens alder, kjøpevaner, behov og utfordringer.
Husk at mange kunder er sultne på informasjon. Dersom du lager nyhetsbrev av typen «Slik gjør du…» eller «5 tips for…», vil det ofte vekke interesse hos kundene.
Pass samtidig på at innholdet du sender ut på e-post er relevant for produktene du ønsker å selge. Presenter gjerne produktet ditt (eller tjenesten) som løsningen på kundens utfordring.
6. Inkluder skreddersydde rabatter
De fleste kunder setter pris på å motta rabatter, spesielt hvis rabatten oppleves som skreddersydd og personlig. Ta utgangspunkt i hva kundene dine liker, og gi dem rabatter som appellerer mest mulig.
Dette kan bidra til økt konverteringsrate, da kunden finner tilbudet treffende og relevant.
7. Tenk på nyhetsbrevets utforming
Skal du skrive et godt nyhetsbrev bør du også ta hensyn til lesbarhet, mobilvennlighet og bruk av grafiske elementer som bilder. Alt dette bidrar til at e-posten blir enklest mulig å tolke for mottakeren.
Husk at en stor andel av alle brukere åpner nyhetsbrev via mobile enheter. Sørg derfor for at e-posten tilpasses små skjermer også.
Få hjelp til å lykkes med nyhetsbrev
NG Dialogue hjelper deg med å sende ut nyhetsbrev som styrker bedriftens autoritet og troverdighet. Velskrevne nyhetsbrev skaper tillitt blant kundene, og de vil betrakte selskapet ditt som en kilde til både kunnskap og gode tilbud.
Vi tilbyr verktøyene du trenger for å lykkes med nyhetsbrev. Systemet vårt åpner for toveiskommunikasjon og automatisk utsendelse av nyhetsbrev, og du får til og med tilgang på en egen kontaktperson. Vi hjelper deg når du trenger det.
Kontakt oss i dag for mer informasjon om løsninger for nyhetsbrev!