Slik øker du antall eposter til ditt nyhetsbrev
Mange bedrifter er usikre på hvordan man kan få flere mottakere til nyhetsbrevene man sender ut. Du må få samtykke av mottakerne av nyhetsbrevet, noe som er en del av GDPR-reglementet. Det er altså ikke lovlig å sende nyhetsbrev til hvem som helst.
Derfor lurer mange på hvordan de skal få potensielle kunder til å takke ja til nyhetsbrev. Nøkkelen til suksess er at potensielle mottakere av nyhetsbrev skal se en nytteverdi i å melde seg på kontaktlisten din.
Vi skal her vise deg hvordan du øker antall eposter til ditt nyhetsbrev!
Lag et påmeldingsskjema der fordelene fremheves
Dersom bedriften din har egen nettside, bør det finnes et skjema for påmelding til nyhetsbrev der. Og her gjelder det å være raus når det kommer til fristelser. Tydeliggjør hva potensielle mottakere av nyhetsbrev kan få av fordeler, uten å overdrive.
I påmeldingsskjemaet kan du for eksempel friste med unike rabattkoder, mulighet for forhåndskjøp av produkter eller lignende.
Du kan gjerne la brukeren hake av sine interessefelt i påmeldingsskjemaet, slik at du kan sende ut mest mulig relevante tilbud på e-post.
Undersøkelser viser at så mange som 60 % vil melde seg på nyhetsbrev dersom det betyr at de kan få tilgang på eksklusive tilbud og rabatter.
Ha påmeldingsskjema til nyhetsbrev lett tilgjengelig
For å øke antall eposter til ditt nyhetsbrev, er det også viktig at påmeldingsskjema til nyhetsbrev er lett synlig på nettsiden din – gjerne flere steder. I mange tilfeller kan man for eksempel takke ja til nyhetsbrev allerede ved registrering.
Du kan også ha påmeldingsskjema til nyhetsbrev nederst på bedriftens nettside, i sidemenyer og via pop-ups.
Undersøkelser har vist at påmeldingsskjema via pop-up-meldinger er det klart mest effektive middelet når man vil konvertere nettsidens besøkende til nyhetsbrevmottakere.
Få mottakere av nyhetsbrevet til å verve bekjente
En annen smart måte å få flere mottakere av nyhetsbrev på, er ved å belønne eksisterende mottakere dersom de anbefaler nyhetsbrevet videre til andre. Sjansen for at noen melder seg på nyhetsbrevet øker nemlig når anbefalingen kommer fra noen de kjenner.
Du bør i så fall sende ut nyhetsbrev som har dele-funksjon. På den måten kan eventuelle mottakere ved deling melde seg på via påmeldingsskjema. Dette er viktig for at GDPR skal opprettholdes.
Anbefalinger fra ekte kunder og ambassadører
Et annet tips for å øke antall eposter til ditt nyhetsbrev, er å få fornøyde nyhetsbrevmottakere til å gi en skriftlig beskrivelse av hvorfor de er så fornøyde.
Dette kan øke sjansen for at noen ønsker å melde seg på nyhetsbrevet ditt, da ekte kunders meninger er gull verdt. Du kan også få hjelp av influensere og ambassadører for merkevaren din, dersom dette er aktuelt.
Frist med gratis, verdifullt innhold
Mange forbrukere ønsker å lære noe nytt. Selger du for eksempel sneakers, kan du ha en guide på nettsiden din om hvordan man beholder skoene hvite og fine. Selger du parkett, kan du lage en forklaringsvideo som viser hvordan man legger gulv.
Dette er innhold som kan plasseres på landingssider. Når besøkende kommer for å laste ned innholdet, kan du samtidig gi et skjema for påmelding til nyhetsbrev. Frist gjerne med at vedkommende kan få mer nyttig innhold direkte på e-post.
Mange kunnskapstørste forbrukere vil nok la seg friste av dette. Pass uansett på at du ikke melder noen på e-postlisten din automatisk. Dette er ikke lengre lovlig, etter at GDPR trådte i kraft i 2018.
Send påmeldingsskjema sammen med kvittering på e-post
Dersom du har en nettbutikk og kunder har handlet der, vil de som regel motta en e-post med ordrebekreftelsen. Utnytt gjerne dette, og send en link til påmelding av nyhetsbrev.
Kunder som nettopp har handlet i nettbutikken din er gjerne ekstra mottakelige for fristende tilbud. Frist gjerne med at vedkommende kan motta unike rabatter på lignende varer ved påmelding til nyhetsbrev.
Ha link til påmeldingsskjema i e-postsignaturen
Dersom du vil øke antall eposter til ditt nyhetsbrev, bør du også vurdere å ha en link til påmeldingsskjema for nyhetsbrev i signaturen din. Når du sender en ordinær e-post til kundene dine kan du også linke til nyhetsbrevet under signaturen din.
Linken kan gjerne ha teksten «Motta våre aller beste tilbud direkte i innboksen!», eller lignende.
Få hjelp med dine nyhetsbrev
Det å sende ut nyhetsbrev er en veldig populær markedsføringsmetode, og ikke minst – effektivt. De fleste sjekker e-posten sin daglig, og du kan derfor enkelt nå ut til dine potensielle kunder.
Det er med andre ord ønskelig å ha flest mulig kontakter på e-postlisten til bedriften. På den måten kan du nå ut til flest mulig. Vi har nå sett nærmere på hvordan du kan øke antall e-poster til ditt nyhetsbrev.
Du kan blant annet friste besøkende på nettsiden med eksklusive tilbud via nyhetsbrevet, eller få eksisterende mottakere til å anbefale nyhetsbrevet videre. Metodene er mange.
Dersom du ønsker hjelp med å lykkes med nyhetsbrev, har NG Dialogue verktøyene du trenger. Kontakt oss for mer informasjon!